dinsdag 12 september 2017

Bontesokken voor Joost

M'n jongste neefje vierde afgelopen week zijn verjaardag. En een bijzondere verjaardag ook nog want hij werd 18, officieel meerderjarig. En net als zijn oudere broer vorig jaar, wilde hij graag een paar bontesokken als cadeau. Stiekem maakt m'n tantehart dan een klein sprongetje want hoewel ik mezelf uiteraard nog hartstikke jong en hip voel is het een extra bevestiging als de generatie onder je dat subtiel bevestigt. Of in ieder geval, m'n sokken zijn goedgekeurd. Voor mij is dat voor de goede orde dus hetzelfde.

Aangezien de afgelopen dagen een beetje afwijkend verliepen kwam ik er pas de dag vóór het feestje aan toe. Dat zorgt altijd wel voor de gewenste druk, nietwaar?  Haalde alle wol van stal, maakte de werkruimte vrij en begon vol goede moed aan het opzetten van de steken op m'n mooie antieke sokkenbreimachine. Op geen enkele andere wijze is het mogelijk om sokken anders binnen één dag af te krijgen. Hoe snel je ook kunt breien.

Maar net als de vorige keren heb ik nog steeds een beetje onmin met het apparaat. Ze is een beetje gevoelig, laat snel haar steekjes vallen, vooral in combinatie met de ribber. In de zomer had ik haar eens opnieuw in de olie gezet in de hoop dat dat het probleem zou verbeteren, maar dat bleek niet het geval. Ben 5 keer opnieuw begonnen en raakte behoorlijk gefrustreerd. Ik was werkelijk héél dicht bij opgeven voor die dag, maar besloot eerst maar eens een lange boswandeling te maken met de hondjes, zowat de beste remedie voor álles.

Nog één poging daarna en toen lukte het wonderwel. Nou ja, bijna helemaal. Bij de teen van de eerste sok viel er tóch weer een steekje, maar dat gaatje heb ik later met het instoppen van alle draadjes weggemoffeld. De tweede sok ging helemaal goed.


 's Avonds nog alle draadjes ingestopt en de teen dicht gemaasd, en voldaan naar bed. Ziezo, dat is op het nippertje toch maar mooi gelukt. Mijn reputatie als tante is nog intact! Hoezee!

Sokkenpaar #24
Maat: 44 voor Joost.
Wol: Verschillende kleuren en merken sokkenwol.
Hiel: Short row
Techniek: CSM 72, cuff down
Aantal toeren: Boord 20, been 95, voet 66

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen